Course Attendees

    Still no participant

    Course Reviews

    Still no reviews

    Semesterplan for Smykkedesign – efterår 2018

    Intro – Smykker med landskaber og relief 

    Uge 34 og 35

    Dette forløb handler om intro til værksted og grundlæggende teknikker, men også emnet ”smykker og landskaber”. Måske er smykker og landskaber ikke noget man normalt forbinder med hinanden, men landskaber kan være en stor inspirationskilde til smykker, særligt hvis man nytænker begrebet og arbejder med anderledes landskaber, som byens landskab, nattens landskab, landskaber set fra myrens perspektiv, landskaber set gennem et mikroskop, personlige landskaber, landskaber som vores horisont og det, der lige beskæftiger os – landskaber kan netop være mange ting.

    Undervisningen i smykkedesign henvender sig både til nybegyndere og øvede. Nybegyndere vil i starten have fokus på at lære at mestre teknikker, mens øvede lægger vægten på den personlige løsning af opgaven.

    På værkstedet arbejder vi projektorienteret og et forløb vil oftest bestå af et inspirationsoplæg, introduktion til nye teknikker, øvelser, idegenerering, materialeundersøgelser, sparring individuel eller i gruppen og endeligt fremstilling af din løsning på opgaven. Dette forløb handler om en personlig tolkning og vægtning, at finde sig til rette på værkstedet, men det er også en øvelse i at forholde sig til en kunstnerisk kontekst og relieffet som formsprog.

    Teknikker: Idegenerering, mindmaping, grundlæggende teknikker, øvelser, materiale kendskab og opbygning af relief ved dels udsavning og sammenlodning af flere lag og dels med ætsning
    Materiale: Metal

    Parafrase, re-design og smykker

    Uge 36 og 37

    Udgangspunktet for dette forløb er oplæg om parafrase og historiske smykker. Parafrase er, hvor man tager afsæt i et eksisterende kunstværk, og udsætter det for en personlig fortolkning og nytænkning. Vi arbejder både med parafrase og re-design og henter inspiration i smykkeverden, men også i andre kunstformer som keramik, glas og billedkunst. Det kan være en detalje som zoomes ind på, kompositionen som ændres, man kan lege med materialet eller tolkningen og lægger vægt på det, man synes er vigtigt. Du kan f.eks. tage fat på et Picasso-billede, undersøge Hundertwassers forundelige kurvede univers eller du kan lave en parafrase/re-design af smykketype, som eks. diadem, borgmesterkæde, alliancering m.fl.

    Materiale: Gerne alternative materialer og til tilpasset ideen.
    Teknik: Idegenerering, mood board og teknikker der passer til materialet og ideen.

    En anderledes uge

    uge 38

    Her får du muligheden for at prøve to af de andre værksteder.

    Brochen og computeren versus håndværket

    Uge 39 og 40

    Gennem oplæg om 3D-print snakker vi om betydningen og mulighederne med denne ”nye” produktionsform, både hvordan den nu og her kan få indflydelse inden for smykkefremstilling og design generelt, men også hvilken betydning det vil få for fremtiden. Vil 3D-printeren overtage de traditionelle fremstillingsmetoder og vil håndværket dø ud? Hvor og til hvad kan man ellers bruge 3D-printeren til nu og i fremtiden, og hvor går udviklingen hen?

    Vil de fleste i fremtiden komme til at beskæftige sig med 3D-print eller anden computergeneret tegning- og fremstillingsform?

    Forløbet bliver inddelt i en introduktion til tegneprogrammer og print/laserskæring af de computer tegnede objekter. Anden del drejer sig om mere traditionelt håndværk, hvor der arbejdes med brochen og modsætninger ud fra tanken om, at brocher er en af de ældste smykkeformer vi har og 3D-print er en af de nyeste fremstillingsmetoder. I løsningen af opgaven lægges der vægt på designet og at man lærer tegneprogrammet at kende, så man evt. senere kan lade det indgå i et selvstændigt design projekt.

    Teknikker: Introduktion til tegneprogrammet Rhinoceros, tegning og fremstilling af brocher. 
    Materialer: 3D-printermateriale og metal.

    Studietur til Amsterdam

    uge 41

    En studietur hvor vi får en masse oplevelser på tværs af linjerne og noget af det man ikke ser som almindelig turist.

    Selviscenesættelse og statementsmykker

    uge 42, 43 og 44

    Smykker kan have stor betydning for den enkelte, og der ligger ofte en merværdi i et smykke, særligt når det kan forbindes til en person eller en særlig begivenhed, man har fået smykket af som gave, eller måske arvet det.

    Smykker er også en stor del af den nonverbale kommunikation, lidt som ”klæder skaber folk” I modebranchen bruger man smykkerne til at brande sig selv i et forsøg på at skille sig ud fra mængden, og smykkekunstnere arbejder konceptuelt med form, materiale og budskab. For den enkelte kan smykker være identitetsskabende, fordi valget af smykker bevidst eller ubevidst, er en del af den fortælling, vi fortæller om os selv.

    I dette projekt arbejder vi med smykker der har et budskab og en merværdi. Vi ser på signalværdien og ser på smykkernes betydning på vores hverdag og samfund. Vi arbejder med memorydesign og ser på den interaktion, som sker dels mellem smykket og bæreren, smykket og beskueren – smykket og kroppen, hvorfor vælger vi smykker som vi gør – hvilket budskab vil du fortælle med dine smykker?

    Vi arbejder med hvordan man kan transformere en abstrakt tanke til en mere konkret ide og formsprog, hvordan man får fortalt en ide eller tanke til et bærbart objekt og smykke så budskabet kan aflæses.

    Teknikker: Idegenerering, øvelser, materialeprøver, at skabe smykker med et budskab, smykker til en bestemt person eller bestemt begivenhed.
    Materialer: Efter eget valg og tilpasset din ide.

    Naturen versus kulturen

    uge 45 og 46

    Formålet er dels at forholde sig til naturen som inspirationskilde og som et materiale, men også til hvad der er natur og hvad der er kultur. Du kan vælge at arbejde ud fra en formmæssig indgangsvinkel, men du kan også arbejde med naturen fra en mere abstraktvinkel og stille spørgsmål.

    Inspirationen til dit projekt kan du f.eks. finde i hvordan vi som mennesker kultiverer naturen lige fra skønhedsoperationer, klippede puddelhunde, træer og lignende. Du kan arbejde med stueplanter kontra vildeblomster, det vi spiser, forholde dig til problematikken med gensplejsede afgrøder og monokulturer kontra biodiversiteten eller når naturen igen får overtaget ved forladte bygninger og når mælkebøtten kæmper sig vej op gennem asfalten. Du kan arbejde med Fibonacci’s beregninger af naturens naturlige strukturer.

    Med inspirationsoplæg om hvordan smykkekunstnere har arbejdet med inspiration i naturen, ideudvikling, eksperimenter og formundersøgelser fremkommer smykker, som på den ene eller anden måde har haft sit udgangspunkt i naturen. Naturen er måske meget genkendeligt i smykket eller måske er der blot en sansning, det er din tolkning, der er i centrum

    Teknikker: Idegenerering, mood board eller valgt ud fra ideen.
    Materialer: Naturmaterialer og metal

    Projektuger

    uge 47, 48, 49 og 50

    Projektugerne er perioden, hvor man arbejder intensivt og i dybde med et selvformuleret projekt. Der er meget brede rammer for, hvad projektet kan handle om. Det kan dreje sig om form eller materialeundersøgelser, tests eller et mere konkret projekt. Du kan arbejde tværfagligt, alene eller sammen med andre.

    Projektugerne munder ud i en udstillings- og koncertweekend, hvor man får en oplagt mulighed for at præsentere sit projekt.

    Smykkedesign efterår 2018

    Pris fra:
    1.400 DKK

    Opstart:
    15-08-2018

    Varighed:
    18 uger

    Kom til rundvisning

    Har du spørgsmål om vores kursus så ring til os alle hverdage mellem 8:00 og 14:00

    75 88 35 55