Course Attendees

    Still no participant

    Course Reviews

    Still no reviews

    Semesterplan for Smykkedesign – forår 2019

    Design din egen mønt, smykker med relief og opstart

    Uge 2,3 og 4

    I dette forløb designer du din egen mønt, medalje eller medaljon. Det er en øvelse i at forholde sig til en historisk kontekst som inspiration og relieffet som formsprog. Men samtidig er det også et forløb, hvor du introduceres til værkstedet.

    På værkstedet arbejder vi projektorienteret, og du arbejder med opgaverne ud fra en personlig tolkning, kunnen og ambitionsniveau. Et forløb vil oftest bestå af et inspirationsoplæg, introduktion til nye teknikker, øvelser, idegenerering, materialeundersøgelser, individuel sparring eller i klassen og selvfølgelig fremstilling af din løsning af opgaven.

    Ugen henvender sig både til nybegyndere og øvede. Nybegyndere vil i starten have fokus på at lære at mestre teknikker, mens øvede lægger vægten på en højre sværhedsgrad den personlige løsning af opgaven.

    Teknikker: Idegenerering, grundlæggende teknikker, øvelser, materiale kendskab. Opbygning af relief ved dels udsavning og sammenlodning og dels med dekoration, mønsterprægning og overfladebehandlinger
    Materiale: Metal

    Det personlige smykke - statementsmykker

    Uge 5,6 og 7

    Smykker kan have stor betydning for den enkelte, og der ligger ofte en merværdi i et smykke. I dette projekt skabes personlige smykker og der arbejdes med signalværdien og smykkernes betydning i vores hverdag og samfund.

    Smykker er en stor del af den nonverbale kommunikation, lidt som ”klæder skaber folk”. Modebranchen bruger smykkerne til at brande sig selv i et forsøg på at skille sig ud fra mængden. Kunstnere arbejder konceptuelt med form, materiale og budskab, mens smykker for den enkelte, kan være identitetsskabende, fordi valget af smykker bevidst eller ubevidst, er en del af den fortælling, vi fortæller eller gerne vil fortælle om os selv.

    Vi arbejder med statementsmykker og memorydesign og ser på hvorfor vi vælger smykker, som vi gør. Der vil være en åben og eksperimenterende tilgang til smykkematerialerne og en nytolkning af forståelsen af, hvad et smykke er og dets egentlige værdi. 

    Teknikker: I projektet arbejder vi med Idegenerering, øvelser, materialeprøver, at skabe statementsmykker eller smykker til en bestemt person eller begivenhed
    Materialer: Efter eget valg og tilpasset din ide

    Rotationsugen

    Uge 8

    En uge hvor du kan blive introduceret til og prøve kræfter med to af skolens andre linjefag. På smykkedesign arbejder vi med modsætninger/kontraster.

    Parafrase, re-design og smykker

    Uge 9, 10 og 11

    Parafrase er, når man tager afsæt i et eksisterende kunstværk og udsætter det for en personlig fortolkning og nytænkning. Vi arbejder både med parafrase og re-design og henter inspiration i smykkeverden, men også i design klassikere og andre kunstformer som keramik, arkitektur, og billedkunst. Det kan være en detalje som zoomes ind på, kompositionen som ændres, du kan lege med materialet eller tolkningen og lægger vægt på det, du synes er vigtigt.

    Du kan f.eks. tage fat på at undersøge billedkunstneren og arkitekten Hundertwasser’s forunderlige univers eller du kan arbejde med re-design af danske møbel klassikere, lave en parafrase/re-design af smykketype, som f.eks. diadem, borgmesterkæde, alliancering m.fl.

    Teknikker: Idegenerering og teknikker der passer til materialet og ideen
    Materialer: Der er tilpasset ideen, gerne alternative materialer som f.eks. læder, plexiglas, keramik eller genbrug

    Computeren versus håndværket og brochen som objekt

    Uge 12, 13 og 14

    I dette projekt skal vi arbejde med teknologien kontra håndværket i måden at fremstille smykker.

    I lyset af at de fleste i fremtiden, direkte eller indirekte, kommer til at beskæftige sig med computerbaserede fremstillingsmetoder som f.eks. 3D-print, snakker vi om betydningen og mulighederne med den ”nye” produktionsform. Både hvordan den nu og her kan få indflydelse inden for smykkefremstilling og design generelt, men også hvilken betydning det vil få for samfundet. Vil 3D-printeren overtage de traditionelle fremstillingsmetoder og vil håndværket dø ud? Hvor og til hvad kan du ellers bruge 3D-printeren, laserskæren m.fl. nu, men også i fremtiden, og hvor går udviklingen hen?

    Forløbet bliver inddelt i en introduktion til tegneprogrammer og print/laserskæring af computertegnede objekter. Anden del drejer sig om mere traditionelt håndværk, hvor der arbejdes med brochen og modsætninger, ud fra tanken om, at brocher er en af de ældste smykkeformer vi har og 3D-print er en af de nyeste fremstillingsmetoder. I løsningen af opgaven lægges der vægt på designet og at du lærer tegneprogrammet at kende, så du evt. senere kan lade det indgå i et selvstændigt designprojekt.

    Teknikker: Introduktion til tegneprogrammet Rhinoceros, tegning og fremstilling af brocher. Materialer:3D-printermateriale, materiale til laserskæring og metal.

    Naturen versus kulturen

    Uge 15, 16 og 17

    Formålet er dels at forholde sig til naturen som inspirationskilde og som et materiale, men også til hvad der er natur, og hvad der er kultur. Du kan enten vælge at arbejde ud fra en formmæssig indgangsvinkel eller arbejde fra et mere abstrakt eller mere personligt udgangspunkt, hvor du forholder dig til menneskets ageren med naturen og stiller kritiske spørgsmål eller oplysende kommentarer i form af f.eks. statementsmykker.

    Inspirationen til dit projekt kan du f.eks. finde i årstiderne, skovbundens svampe, Fibonacci’s matematiske beregninger af naturens strukturer, hvordan vi som mennesker kultiverer naturen lige fra skønhedsoperationer, til bonzai-træer, stueplanter kontra vildeblomster, eller forholde dig til det, vi spiser og f.eks. problematikken med gensplejsede afgrøder, monokulturer og biodiversiteten m.m. 

    Med inspirationsoplæg om hvordan smykkekunstnere har arbejdet med inspiration i naturen, ideudvikling, eksperimenter og formundersøgelser fremkommer smykker, som på den ene eller anden måde, har haft sit udgangspunkt i naturen. Naturen er måske meget genkendelig i smykket eller måske er der blot en sansning, det er som altid din tolkning, der er i centrum.

    Teknikker: Idegenerering, og teknik der er tilpasset ideen. Samt introduktion til emalje og Art Clay
    Materialer: Frit valg

    Island – studietur

    Uge 18

    Island – denne vulkanø med en storslået natur og blot 330.000 indbyggere har frembragt verdenskendte kunstnere, som Bjørk og Olafur Elliasson. Vi kommer ind under huden på det miljø, der er grobund for kunsten. Du kommer til at møde kunstnere, se værksteder og opleve kunsten. Det bliver en alsidig tur, hvor du konfronteres med samtidskunsten, og krydret med nogle unikke og enestående naturoplevelser.

    Fra form til souvenir

    Uge 19 og 20

    Souvenir handler om at huske, at huske minder og oplevelser. På din studietur tager du udgangspunkt i det, du har oplevet og set, det du gerne vil huske fra din tur – Islands kunst, smukke natur og storslåede former transformeret ned i et smykke.

    Projektet handler om at bearbejde og transformere former. Ud fra ting eller foto af det, du har set, tages former eller udsnit ud og bearbejdes, vrides, skæres, formindskes, forstørres, foldes m.m. så anderledes og nye former fremkommer.  Du arbejder med den spændingsvirkning der sker i gentagelsen af en form, undersøgelser af det, der sker i mødet mellem vinkler og former og ser på, hvordan former og overflader virker på hinanden. Og ikke mindst hvordan du kommer fra tegninger, test og materialeprøver over til et færdigt objekt – dit smykke – din souvenir.

    Et element i projektet er at opbygge hule former, hvilket kan være en fordel, dels fordi det giver lette og behagelige smykker og dels fordi du sparer på materialeudgiften.

    Teknikker: Bearbejdning af inspirations materiale, Undersøgelse af form kontra overfladen, knækfiling og opbygning af hule emner
    Materialer: Plader og tråd af metal

    Projektformulering og opsamling

    Uge 21

    Dels en opsamlingsuge og dels en uge, hvor vi snakker om at formulere et projekt, hvilke overvejelser, tanker og ideer der skal arbejdes med og hvilken retning du vil med dit projekt.

    Projektuger

    Uge 22, 23, 24 og 25

    Projektugerne er perioden, hvor du arbejder intensivt og i dybde med et selvformuleret projekt. Der er meget brede rammer for, hvad projektet kan handle om. Det kan dreje sig om form eller materialeundersøgelser, test eller et mere konkret projekt.  Du kan arbejde tværfagligt, alene eller sammen med en gruppe.

    Projektugerne munder ud i en udstillings- og koncertweekend, hvor du får en oplagt mulighed for at præsentere dit projekt.

    Smykkedesign forår 2019

    Pris fra:
    1.400 DKK

    Opstart:
    10-01-2019

    Varighed:
    12 eller 24 uger

    Kom til rundvisning

    Har du spørgsmål om vores kursus så ring til os alle hverdage mellem 8:00 og 14:00

    75 88 35 55