Skip to main content

AUDIOVISUEL KUNST & VJING

Linjefaget Audiovisuel Kunst & VJing er for dig, der har lyst til at arbejde med teknologi som kunstnerisk redskab.

Vi eksperimenterer og nørder med software, analogt videoudstyr, projektioner samt kodning og skaber visuelle oplevelser, som du kommer til at  optræde med under koncerter på og udenfor skolen.

Du får indblik i, hvordan teknologien omkring dig fungerer og kan anvendes i nye sammenhænge.

Det er ikke et krav, at du har forudgående viden for at starte på linjen – vi lærer dig det hele. Til gengæld skal du have lyst til at lære om og gå i dybden med mange forskellige former for teknologi og kunstneriske udtryk.

Det lærer du

På Audiovisuel Kunst og VJing eksperimenterer vi med alt fra analog video over programmering til at blande farvede olier med vand og projektere det på en bygning. 

Engelsholm Højskole er det perfekte kreative miljø for dig, som gerne vil arbejde med selvstændige kunstprojekter eller sammen med andre.

Du kan finde partnere til kunstnerisk samarbejde om performances eller installationer, enten på dit eget linjefag eller på tværs af linjefagene.

  • Engelsholm Højskole - VJ & digital kunst
  • Engelsholm Højskole _ VJ og audiovisuel kunst
  • Engelsholm Højskole _ VJ og audiovisuel kunst
  • Engelsholm Højskole _ VJ og audiovisuel kunst

UDSTYR

For at kunne følge undervisningen på Audiovisuel Kunst og VJing skal du medbringe en nyere bærbar computer, som kan arbejde med krævende videografik. Det er desuden en god idé at medbringe en ekstern harddisk, da vi producerer en masse videofiler, som kan fylde meget.

Du bliver undervist i VJ-softwaren Resolume og skal købe en licens til softwaren til din egen computer. Det er muligt at få studierabat på softwarelicenser, når du er startet på dit ophold.

Spørgsmål før du tilmelder dig?
Har du spørgsmål til linjefaget, er du velkommen til at kontakte underviser Marius Nielsen.

Det siger eleverne

Hør hvad Astrid fortæller om linjefaget Audiovisuel Kunst & VJing. Du er velkommen til at kontakte Marius, der er underviser på faget, hvis du har spørgsmål.


Analog video

Analoge videokameraer, videomixere og videosynthesizere var VJ’ens primære redskaber før computeren. De analoge maskiner bliver stadigt sjældnere, men er evigt aktuelle i kraft af de unikke og uventede udtryk, de kan skabe. I værkstedet råder vi over en masse analogt videoudstyr, som kan sættes sammen på et utal af måder. Vi skal især arbejde med analog videofeedback, en enormt syret og uforudsigelig teknik, der skaber nogle vilde visuals.


Video som materiale

Videoloops er en af de mest grundlæggende elementer i VJing. Vi skal lære at skabe vores egne loops og gøre dem klar til live brug. Ud fra et tema går vi på jagt på det store internet for at finde sjove, skæve og spændende klip der kan klippes og redigeres til nye udtryk.



Live!

Vi arbejder med visuel konceptudvikling, scenedesign og teknisk opsætning mens vi forbereder os på at afvikle visuals til Elektronisk Musiks første koncert.


Projection Mapping

Vi giver os i kast med disciplinen projection mapping – kunsten at bøje videoprojektioner, så de passer til overflader i virkeligheden. Med softwaren MadMapper projekterer vi nye dimensioner på rum, flader og objekter.


Kreativ Kode

Programmering er slet ikke så svært at komme i gang med, som man skulle tro, og det er et enormt nyttigt kunstredskab. Du introduceres til programmeringsmiljøet Processing og lærer at kode din egen software, der kan bruges til interaktive installationer eller til at skabe visuals.



Procesudstilling

På Engelsholm betragter vi hele den kreative proces som en væsentlig del af læringen. Procesudstillingen er et initiativ, der fokuserer på at give indblik i den kunstneriske praksis, herunder de udfordringer og fejl, der opstår undervejs, frem for blot at fremvise færdige kunstværker.

Formålet er at lære af hinandens erfaringer og arbejdsprocesser samt give en forståelse af, hvordan der arbejdes på værkstederne og på linjefagene. Procesudstillingen giver os samtidigt mulighed for at reflektere over, hvad det vil sige at udstille sine værker for andre og mødet mellem værk og beskuer.

Projekt

I dette sidste projekt arbejder du med et selvvalgt emne, som du selv definerer og formulerer. Projektet tager udgangspunkt i den forudgående undervisning, både teoretisk og teknisk. Under kyndig vejledning kommer du igennem alle projektfaser: Idégenerering, beskrivelse, argumentation, planlægning og udførelsen af dit produkt/værk. Afslutningsvis kulminerer projektugerne i en stor fælles udstilling for alle linjer.


  • UNDERVISER

    MARIUS

    Marius Juul Nielsen har arbejdet med levende visuals siden 2012. Han brænder for at give sin passion og viden om design, software og hardware videre til håbefulde billedkunstnere. Pensum tager udgangspunkt i hans egen praksis og erfaringer, som han stadig udforsker som et aktivt medlem af den danske VJing-scene.