Course Attendees

    Still no participant

    Course Reviews

    Still no reviews

    Engelsholmstævnet

    Kursusleder: Jakob Bonderup

    Jazz, songwriting og elektronisk musik. Engelsholmstævnet er landets største kreative, rytmiske sammenspilskursus eller musikstævne, hvor nogle af de allerbedste danske musikere, producere og sangskrivere, og nogle gange internationale topnavne optræder som instruktører.

    Årets undervisere: Cornelia Nilsson,  Jesper Bodilsen, Per Gade, Søren Møller, Jens Ulrich, Claus Waidtløw, Steen Hansen, Jesper Riis, Helle Hansen, Anders Ruby, Bjarke Porsmose, Bjørn Svin og Christian Hjelm + gæsteinstruktører. Tidligere gæsteinstruktører tæller Brad Mehldau, Gretchen Parlato, Larry Grenadier, Rebecca Martin, Mark Guiliana, Steve Swallow, Mark Turner, Aaron Parks, David Sanchez, Dick Oatts, Henry Cole, Becca Stevens, Mads Langer m.fl.

    Her er en film fra 2015-stævnet, der giver et indblik i atmosfæren på stævnet:

    Hvert år suppleres stævnet med en (typisk international) særlig gæsteunderviser.

    Dette års gæsteunderviser: Seamus Blake!

    Blake betragtes i dag ikke blot som en af de store saxofonister i sin generation, men nævnes igen og igen som en af de allerbedste overhovedet!  Han har i de senere år udfoldet sit mageløse musikerskab som leder af talrige ensembler og har udgivet 13 albums i eget navn. Hans samarbejder med bl.a. John Scofield, Herbie Hancock og Wayne Shorter har forlængst givet ham en plads i den absolutte internationale jazzelite.

    Læs mere her:

     

     

     

    Stævnet associeres med og støttes af Statens Kunstfond og Jazzdalen

    Studie og ungdomsrabat: Spar over 50%

    Er du under 25 år eller MGK- eller konservatoriestuderende, får du stævnet til 2.800 kr. Stævnet koster normalt 5.600 kr., hvis du vil bo på flersengsværelse.

    Ovennævnte har den konsekvens, at en vis del af stævnets pladser er reserveret til deltagere i denne alderskategori.

    Workshops

    Creativity v/ Magda Giannikou (Gr/US)

    På dette hold arbejdes der med en kombination af Magdas numre og numre, som deltagerne måtte medbringe. Genremæssigt er der både højt til loftet og langt til ydervæggene. Magda er en fantastisk arrangør og producer, der elsker at gribe musikken i rummet. Forvent at der vil blive arbejdet med alle tænkelige aspekter af musikken fra de mindste detaljer til de helt store linjer.
    Det er ikke et krav, at man kan læse noder, men det kan være en hjælp. NB: undervisning er på engelsk.

    Rytmegruppe, blæser, div. og vokal

     

    TIME v/Cornelia Nilsson

    På dette hold vil vi snakke om og udforske time i forskellige kontekster. På hvilke måder opfatter vi time? Findes time i fx rubatospil og hvordan? Vi vil eksperimentere og arbejde med materiale, som strækker fra straight ahead til avantgardistisk jazz.
    Vi vil arbejde både på gehør og med noder.
    Fokus ligger på holdet som en enhed - kodeord er samspil, sound og nærvær. 

    Besætning: Rytmegruppe, blæsere, vokal 

     



    DIG THE MUSIC v/ Jesper Bodilsen

    På dette sammenspilshold skal vi blive bedre til at forstå, hvordan musikken er bygget op og lege med alle aspekter af sammenspillet i gruppen. Du bliver bedre til at forstå, hvad der foregår, mens musikken spiller, og hvordan I får den til at swinge og blive mere interessant. Med et repertoire, der kan spænde fra swingende jazz standards til hippe groves og original musik, dykker vi ned i musikkens inderste væsen og leger med underdelinger, rytmer, form og vigtigst af alt IMPROVISATION.

    Rytmegruppe, blæsere og vokal

     

     

     

    NEW YORKER JAZZ v/ Søren Møller

    Søren Møller

    Søren Møller’s New Yorker Jazz er for den øvede nodelæser og deltageren med meget sammenspilserfaring, der ønsker at blive udfordret, lære og opleve musikken sammen på holdet. Inspireret af musiklivet i jazzens pulserende hovedstad New York, blander vi musik fra alle genrer og perioder i musikhistorien. Vær forberedt på en free-jazz intro, der leder til en jazz-arrangeret rocksang med forskellige soli, for at ende i en smuk klassisk koral. Vi udfordrer os selv og hinanden og kommer så dybt ind i musikken, vi kan. I det ugentlige forløb arbejder vi med rytmik og improvisation, tradition og fornyelse af de enkelte instrumentroller i en ensemble sammenhæng. Forvent en inspirerende uge med masser af musikalsk fællesskab, inspiration og lidt at øve på hjemme.  
    Rytmegruppe, blæsere og vokal

     

     


    E-JAZZ v/ Per Gade

    Vi skal på dette hold beskæftige os med den mere funky side af jazzen. Vi vil arbejde med ostinatbasserede grooves og improvisere over enkle harmoniske strukturer som basis. Derudover vil vi dykke ned i ‘odd meters’ (skæve taktarter) og samtidigt tage fat i mere komplekse akkordstrukturer, hvor vi i denne fase også vil berøre den teoretiske del af musikken. Det er fedt, hvis du har nogenlunde styr på dit setup, og her tænkes der på dit grej, som du selv medbringer. Kodeordet er time, frasering og den gode melodi.

    Rytmegruppe og melodiinstrumenter. Ingen vokal.

     

     

    SWING OG MAINSTREAM v/ Steen Hansen

    Vi tager udgangspunkt i den store amerikanske sangskat, men prøver også at give numrene vores eget præg. Vi laver arr. sammen og prøver at få en lille blæsersektion til at lyde som et swing bigband. 

    Besætning: vokal, 3-6 blæsere og rytmegruppe. Medbring gerne egne arr.

     

     

     

     

    SOUL JAZZ v/ Kirk Knuffke (US)

    På dette hold kommer vi til at hygge os med musik af bl.a. Cannonball Adderley, Lou Donaldson og Lee Morgan. Det bliver numre, som ikke er alt for komplicerede harmonisk, så der kan fokuseres på rytmik, nærvær og spilleglæde. NB: undervisning er på engelsk.

    Rytmegruppe, blæsere og vokalist(er) er velkomne.

     

     

     

     

    JAZZ v/ Claus Waidtløw

    Vi arbejder med sammenspil og improvisation og alt, hvad dette indebærer. Vi kommer til at spille numre med faste strukturer og ”normale” harmoni forløb, men også musik med mere åbne former og frie strukturer.

    Udgangspunktet er min – og måske jeres(?) – musik, blandet med nye og gamle jazzklassikere.

    Det primære mål for ugen må være, at spille så meget som muligt og forhåbningsvis gå vi alle herfra en lille smule klogere på musik og med ny inspiration i bagagen. Du vil blive præsenteret for en del noder, så nodelæsningserfaring vil være en fordel.

     

     

    DET ÅBNE RUM v/ Helle Hansen

    Et genre-rummeligt møde i musikken, med udgangspunkt i rytmegruppe og flere (gerne rutinerede) vokaler, suppleret med en blæser, en stryger, en harmonika, en percussionist eller andet godt fra musikhavet. Musikken vil tage udgangspunkt i Hansens originale sange, og vælges ud fra holdets sammensætning. (Se instruktørbeskrivelse).

    Dette hold er sangervenligt, men vægter både det solistiske og det flerstemmige, så erfaring i begge dele vil være en fordel. Og instrumentalsiden vil også blive vægtet og tilgodeset. Er du en stærk klassisk musiker, der gerne vil arbejde i den rytmiske musik, eller et lidt mere usædvanligt instrument, er dette holdet for dig. Vi vil arbejde meget "på øret" og på becifring, og store dele af indstuderingen vil foregå uden noder. Nodelæsning kan være en fordel, men er ikke et krav.
    Rytmegruppe, blæser, div. og vokal

     

     

    GETTIN' IT TOGETHER v/ Jens Ulrich

    Vi kan på dette hold spille musik fra alle genrer, men med et udgangspunkt der bygger på jazzens traditioner. Hvordan arbejder man som gruppe på at få en god sound? Hvad gør man som rytmegruppe og solist for at få musikken til at swinge og leve? Med gruppen i fokus skal vi arbejde med, hvordan man hver især bidrager til at bandet kommer til at lyde bedst muligt. Når gruppen lyder godt er fundamentet lagt og pludselig vil det at spille den fede solo eller spille den smukke ballade føles ubesværet. Vi skal arbejde med akkompagnement, improvisation, arrangementer og spille en masse god musik.

    Rytmegruppe, vokal og 1-2 blæsere

     

    Hjelms Band v/Christian Hjelm


    På dette hold skal vi dykke ned i både fortolkningens og original-kompositionens kunst , og afsøge hvor langt vi kan komme ud, musikalsk og åndeligt, som en samlet enhed.
    Her er der ikke noget rigtig/forkert , ikke noget facit, andet end det som føles rigtigt.
    Vi skal nørde arrangement , udtryk, lyden af instrumentet og vokalen, effekter og vende det vi troede var rigtigt på hovedet, for at genopdage.
    Vi roder det hele til, hele ugen igennem og samler igen , låner tricks fra Phil Spectors Wall Of Sound æstetik , kaos og støj fra Velvet Underground , og minimalisme, DIY og 'bedroom recordings' fra artister som Frank Ocean og Billie Ellish og hvad vi ellers har lyst til at smide i gryden. Rytmegruppe, sangere og andet godt.

    SANGSKRIVNING v/ Cæcilie Trier og Anders Ruby

    På sangskriverholdet skal der i stor stil skrives, lyttes til og snakkes om sangskrivning. Ugen vil byde på spændende oplæg om de strukturer og tanker der, under en sangs umiddelbare overflade, bidrager til at skabe en kunstnerisk stil. En god sang er en katalysator. Den åbner op for noget: en tanke, en følelse, en stemning, en fantasi. Det associationsapparat vi hver især går rundt med skal derfor trænes i “at kunne tale” gennem sange, hvad enten du skriver i stil med Rihanna eller Scott Walker.

    Du vil blive præsenteret for analyser og konkrete værktøjer til, hvordan du kan forstå og udvikle din egen sangskrivning. Fx griber vi ind i din vers- og omkvædsskrivning, tekstskrivning og grundlæggende formforståelse. De små faglige oplæg vil være katalysatorer for at du selv kan skrive løs og eksperimentere, og som opfølgning til hver skriveøvelse deler vi vores tanker om inspiration og beslutninger og forventninger, vi sangskrivere bygger vores praksis op med.

    Kurset er både for dig, der skriver på analoge instrumenter og/eller på computer (bruger du computer, bør du selv medbringe). Du får lov at skrive på det instrument du selv ønsker. Har dit instrument usædvanlig karakter, bør du tjekke om skolen har et, du kan låne, ellers medbring også det selv. Anders Ruby og Cæcilie Trier vil tage dig ved hånden og føre dig gennem en uge med masser af musik. De vil forsøge at vække din nysgerrighed og give dig grobund for nye indsigter, der både kan bruges til kommerciel og mere abstrakt moderne sangskrivning. Anders Ruby har mange års erfaring som professionel musikproducer, og har arbejdet med både danske og internationale artister. Anders er også idéhistoriker og spejler gerne undervisningen i filosofihistorien.

     

     

    Stævnets lyrikdoktor - Søren Lampe (NB: deltager ikke i 2022!)

    Med den store singer songwriterbølge, der for alvor skyllede ind over landet for små ti år siden er teksterne igen blevet en væsentligt del af det musikalske udtryk. Den barske sandhed er blot, at langt de fleste sangskrivere kæmper en ofte ulige kamp med at få det lyriske til at swinge ligeså kraftigt som den musikalske og performancemæssige del af processen. I ”gamle” dage arbejdede den litterære og den musikalske del sammen i legendariske parløb som Oscar & Hammerstein, Burt Bacharac & Hal David eller Elton John & Bernie Taupin. I vor tid, er meget af den litterære arv, som disse blændende tekstforfattere stod på skuldrene af gået af mode, og ofte er værktøjskassen rimelig tom, når man skal til at ordbeklæde sine svedige kompositioner. 

    I lyrikværkstedet, som samarbejder med Engelsholms to songwriterlærere Bjarke Porsmose og Christian Hjelm, vil der være mulighed for at arbejde med ord i musikken på alle tænkelige og utænkelige måder, samt få vejledning til at dykke ned i lyrikkens og prosaens verden efter inspiration. Vi vil også repetere de helt basale ”regler” for sangskrivning. Rimstrukturer, metrik, (verselære), rytme und so weiter. Desuden vil der være mulighed for at få feedback på allerede eksisterende tekster eller hjælp til færdiggørelse af ting.

    Søren Lampe har arbejdet professionelt med tekster i over 25 år. Han har udgivet 5 plader, skrevet hørespil til DR, været magasinredaktør og forfattet over 5000 spm. til brætspil. Som mangeårig crooner, har han desuden stor erfaring med, hvilke ord og vendinger ”der ligger godt i munden”.

    Undervisningen og holdvalg

    Når du tilmelder dig, melder du dig på en af de udbudte workshops i sammenspil, produktion eller sangskrivning under ledelse af en af nedenstående instruktører. I løbet af stævnet får du derudover besøg af de øvrige instruktører, der dagligt roterer mellem holdene. Det giver et frisk pust og gør, at den instruktør, der matcher dit instrument, får hørt dig i sammenspilssituationen.

    Der er koncerter, foredrag, samlinger, instrumentalclinics. Derudover kommer der undervejs besøg af andre personligheder fra det pulserende musik- og kulturliv.

    Vi beder om, at man prioriterer mindst 2 hold i udgangspunktet, så vi har en "retning" på dine ønsker.
    Samtidig er der ingen statsgaranti for, at man nødvendigvis havner på sine førstevalg.
    Vi forsøger selvfølgelig at opfylde dine ønsker, men sætter holdene ud fra devisen: at det at komme på et så homogent hold som muligt er endnu vigtigere, end at få en given instruktør. 
Derfor kan der undtagelsesvist være nogen, der ikke har fået sine primære prioriteringer, men al erfaring viser, at holdsammensætningen er den vigtigste succesfaktor for et godt stævne. 


    NB! - selv om tilmeldingen til stævnet er åben, kan der opstå venteliste på de enkelte instrumentgrupper.

    Udstyr og instrumenter

    Medbring instrumenter, forstærkere, mikrofoner, stativer og kabler til eget brug.
    Hvor der er sanger(e) på holdet, vil der være opstillet et sanganlæg. Ligeledes vil der som udgangspunkt være klaver eller keyboard til rådighed på de relevante hold.
    Du må dog meget gerne medbringe eget keyboard. Er du i tvivl mht. instrumenter/grej, kan du kontakte stævnelederen på jakob@engelsholm.dk. Det er muligt at låne/leje i begrænset omfang, men kun efter forudgående kontakt.

    Engelsholmstævnet

    Pris fra:
    5.600 DKK

    Opstart:
    24-07-2022

    Varighed:
    1 uge

    Har du spørgsmål om vores kursus så ring til os alle hverdage mellem 8:00 og 14:00

    75 88 35 55