Course Attendees

    Still no participant

    Course Reviews

    Still no reviews

    Semesterplan for Sangskrivning – forår 2020 

    Introdage 

    Uge 2 
     
    Introduktionsdage. I de første dage handler det om at lære hinanden at kende og så laver vi en kort skriveopgave.  

    Musikalske teksturer og melodiskrivning 

    Uge 3

    I denne uge skal vi tale om musikalske teksturer og melodiskrivning. Med musikalsk tekstur henvises der til de kompositoriske grundprincipper den vestlige musik og dermed det 20.århundredes sangskrivning hviler på - den homofone tekstur værende den gængse og et fundament for sangskrivningen.  

    Herefter dykker vi ned i melodiernes “atomer”, deres bestanddele og opførsel. Al melodisk materiale består af en række byggesten, som vi skal undersøge - forskellige former for melodiske sekvenser med ‘tunes’ som et centralt begreb. Dertil går vi på jagt efter melodiske strukturer eller designs i vores søgen efter bedre at forstå melodiernes logik.  

    Introduktion til lydproduktion i Logic Pro X 

    Uge 4  

    Ugen starter med en introduktion til brugen af skolens studier og indspilningsudstyr, hvorefter vi skal arbejde med indspilningsteknik og vokalprocessering. Vi skal bruge ugen på at optage reallyde og prøve, hvordan man med få spor, kan opsætte en produktion til sin sang, hvilket kan bidrage til nye måder at arbejde med sangskrivning på.  

    Tekstskrivning og skrivemetoder 

    Uge 5 

    I denne uge skal vi udelukkende skrive og læse tekst. Et troværdigt og billedskabende sprog er elementært for den dygtige forfatter, hvorfor vi skal analysere klassiske, romantiske, moderne, og vore egne, tekster. Et grundlæggende spørgsmål drejer sig om hvordan man i det hele taget beskriver noget. Hvordan beskriver man verden og hvordan kommer man udover altid at skrive om sig selv? Vi skal øve os i kunsten at lade ens subjekt blive udenfor døren og få sproget selv i tale. Det gør vi ved at blive opmærksomme på vores automatsprog og skrivevaner. I denne uge vil du blive en tekstgenerator og vi skal læse alt lige fra poplyrik til kubistisk litteratur. 

    Binær-, sonate- og popform 

    Uge 6

    En af de mest fortærskede og benyttede former inden for sangskrivning er den famøse ”popform". Formen optræder i mange variationer og vi skal se nærmere på formens historiske udvikling op gennem den vestlige musikhistorie, analysere hvorfor den er så fandens populær og tilsyneladende svær at ”ryste af os” - og vi skal sammenligne forskellige typer af nyere popformer. Modstiller vi den ”vestlige popform” med f.eks bluesformer og mere monodiske melodiformer, kommer den nyere sangskrivnings muligheder for at formeksperimentere til syne. Dertil ser vi nærmere på nogle af de kapitaldrevne og rigide dogmer der kan findes i nyere hitsingler. 

    Songtronica

    Uge 7  

    I denne uge skal musiklinjerne Sangskrivning og Elektronisk musik arbejde sammen. På tværs af linjerne sammensættes eleverne i små grupper hvori I, på én uge, skal skrive og færdigproducere et originalt track.  

    Rotationsuge 

    Uge 8 

    Du kommer til at afprøve et nyt og andet fag. I ugens løb afprøver du andre værkstedet og bliver beriget i uventede oplevelser. Rotationsugen er en ugen med andre oplevelser end de ventede, og netop her kan dine kreative spor tage nye drejninger.  

    Collageformer i moderne sangskrivning 

    Uge 9 

    Den skabende sangskriver er indhyllet i nutidens skriveteknikker og metoder. Brugen af samples og kollager i sangskrivning er blevet et mainstreamfænomen, men ”genbrugskulturen” har sin egen (kunst)historie, og vi skal undersøge hvordan det vandrende musikalske materiale (gen)anvendes i popmusik, samt hvordan abstrakte kollageformer er blevet comme il faut i nyere sangskrivning og musikproduktion. Vi starter med den moderne musiks ”brud” hos bl.a Arnold Schönberg og bevæger os op gennem det 20.århundredes avantgardekulturer, inden vi lander i nutidens Hip-Hop. 

    Færdigskrivning 

    Uge 10 

    I denne uge kigger vi nærmere på hvordan man kommer videre fra rå skitse til en færdig sang. Sangskriveren kan, som det er tilfældet for alle skabende kunstnere, være sin egen værste fjende i forhold til ikke at få gjort sine sange færdige. I arbejdet med færdigskrivningen kan en række forskellige betragtninger være en stor hjælp. Hvordan kan min intuition hjælpe mig? Opmærksomhed på en hård selvkritik? Hvornår er sangen færdig? Vi skal derfor i ugen arbejde med at finde det legende element frem og være uperfekte i skabelsen. Christian giver, på baggrund af egne studio-sessions, eksempler på sanges rejse fra iphoneskitse til færdig master.  

    Støj og stilhed 

    Uge 11 

    Vi zommer perspektivet ud og kigger på nogle absolut fundamentale begreber inden for musik og kunstforståelse. Gennem analyser og gennemgange af det 20.århundredes kunst- og musikhistorie kaster vi os ud i at forstå dette “støjets århundrede”. Udover at dette emne kan gøre os klogere på den tid vi i dag lever i, kan det give os elementære indblik i de fænomener udfra hvilke musikkens grundvæsen sættes i bevægelse - støj og stilhed. 

    Produktionsmetoder: Beatkultur og Phil Spector’s ”Wall of Sound” 

    Uge 12

    I 1960ernes Los Angeles udviklede den amerikanske producer Phil Spector en produktionsmetode kendt som ’Wall of Sound’. I denne uge dykker vi ned i de metoder han brugte i studiet for at frembringe dette voldsomme og særegne lydudtryk som skilte sig ud fra alt andet populærmusik i samtiden. Vi kommer også omkring Brian Wilson (The Beach Boys) der, gennem sin fascination af Spector, tog hans metoder til sig og videreudviklede dem til nye højder på mesterværkerne ’Pet Sounds’ og det forliste album ’SMiLE’. I denne uge skal I selv afprøve nogle af metoderne og lave jeres egne Wall of sound-sange.  

    Identitet og ikke-identitet 

    Uge 13  

    Sangskrivningstraditionen kæmper med nemt at blive en omgang “small talk”. En pæn orden af gentagelser, floskler, automattanker og udtryk. Hvordan når vi udover det, så vi kan skrive sange og musik der vil mere med verden end bare dét at tale om os selv og vores mere eller mindre tilfældige erkendelser og oplevelser. Vi skal kaste os ud i en filosofisk snak om identitet forstået som ‘genkendelighed’ og modstille med det som umiddelbart er vanskeligere at genkende. Identitet overfor ikke-identitet - det massekulturelle overfor det særegne - kopien overfor originalen - det partikulære overfor det ikke-partikulære osv. Store termer, men vi kaster os ud i tankerne og ser hvad vi får sat i gang.  

    Besøg fra Det Jyske Musikkonservatorium 

    Uge 14 og 15

    Vi har besøg af elever fra Århus Konservatorium. De vil føre jer gennem to ugers undervisning. 

    Co-writes 

    Uge 16 

    I denne uge skal I skrive sammen 2 og 2. Der kan opstå en helt speciel magi i sangskrivningen gennem samarbejder, eller ”co-writes. Så lad der være dobbelt-op på kreativiteten og bliv klogere på jer selv som sangskrivere. Gennem det at lære hinandens styrker at kende, vil I komme til at opsøge og undersøge helt nye musikalske græsgange. 

    Studietur til Irland 

    Uge 17

    Vi kommer ind under huden på det miljø, der er grobund for kunsten. Du kommer til at møde kunstnere, se værksteder og opleve kunsten. Det bliver en alsidig tur, hvor du konfronteres med samtidskunsten, og krydret med nogle unikke og enestående naturoplevelser.

    Performanceuge/forberedelse til studietur 

    Uge 18

    En spændende og væsentlig opgave for sangskriveren består i at udvikle sit personlige udtryk og fremføre sine sange for andre. Derfor skal du i denne uge arrangere dine numre med de andre elever og performe dem til en fælles ’sangskriverkoncert' senere på ugen – dette vil samtidig fungere som forberedelse til de koncerter, der kunne tænkes at komme i programmet under studieturen.

    Færdigskrivning med materiale fra studieturen  

    Uge 19 

    Vi arbejde det materiale, vi har indsamlet på studieturen, færdigt og bruger hinanden som gode kritikere og sparingspartnere på den færdige sang og processen som helhed.  

    Gæstelærer 

    Uge 20

    På hvert semester har vi på sangskriverlinjen besøg af en gæstelærer og i denne uge vil du blive undervist af hende/ham. 

    Forberedelse til projektforløb – procestænkning og kontekstualisering  

    Uge 21 

    Vi skal arbejde med forskellige metoder til at generere idéer for at få dit projekt så spændende, udfordrende og fantasifuldt som muligt. Ugen vil også stå i ’færdigskrivningens’ tegn. Vi skal tale om hvornår en sang er færdig. Hvornår stopper en sang med at være en ’skitse’ og hvornår er det et færdigt, selvstændigt stykke musik? Bliver noget overhovedet nogensinde færdigt? Det skal vi undersøge på baggrund af givende interviews og filosofier med/af en række komponister, sangskrivere, producere, kunstnere m.m.

    Projektuger 

    Uge 22-25 

    I projektugerne arbejder du selvstændigt med et afslutningsprojektet, som munder ud i at hele skolens laver en afslutningsudstilling og -koncert.  

    Outrodage 

    Uge 26 

    Nedpakning og semesterafsked.

     

    Sangskrivning forår 2020

    Pris fra:
    1.450 DKK

    Opstart:
    10-01-2020

    Varighed:
    24 uger

    Har du spørgsmål om vores kursus så ring til os alle hverdage mellem 8:00 og 14:00

    75 88 35 55