Elektronisk Musik // Efterår 2018

Lærere: David Mondrup og Anders Ruby

Elektronisk musik på Engelsholm er ikke bare musik på computer. Det er samtidig også en udfordring af, hvad musik overhovedet er. Vi stifter bekendtskab med både traditionelle, avantgarde, og moderne kompositionsteknikker. Det er hård 4-i-gulvet tech-house og ambient lyd-kunst side om side, for den elektroniske musik er både velegnet til at producere radio-venlige danse-tracks og til at udforske og udfordre selve musikkens fundament. Nogle gange på samme tid.

ALTERNATIVE LYDKILDER

UGE 33 og 34

Siden det blev muligt at optage lyd på bånd, har kreative lydkunstnere også brugt de optagne lyde til at lave deres kunst med. Der går en lige linie fra 30ernes hörfilm over 50ernes musique concrete til Björk og Matmos, der bygger beats af industrilyde og lyde, der kun eksisterer i den digitale sfære. Det er samtidig lyde, der sætter spørgsmålstegn ved, hvad det gør ved musikken, at man kan genkende lydenes ophav, og tydeliggør den flydende overgang fra lyd til musik. Vi laver nedslag i den elektroniske musikhistorie – men først og fremmest skal vi selv ud og prøve det af. Optage og generere vore egne lyde, klippe dem i småstykker, strække dem ud af facon, bygge rytmer, melodier og lydcollager af det. Opgaven er perfekt til samtidig at lære og øve de grundlæggende principper inden for sequencing, såsom audio, MIDI, automatisering, softwareinstrumenter, plugins, send- og inserteffekter samt generelle mix-teknikker.

SYNTESE

Uge 35

Et forløb der handler at arbejde med – og forstå – et af de mest udbredte, fleksible og grundlæggende instrumenter i den elektroniske verden; synthesizeren. Forståelsen af de basale principper i syntese er relevant i forhold til næsten al elektronisk musik, ligesom det sætter dig i stand til at betjene hundredevis af legendariske instrumenter. Vi kigger på, lytter til, og gør os erfaringer med: waveforms, oscillatorer, lfo'er, filtre, envelopes, modulationsmuligheder og meget mere.

SONGTRONICA (SAMMEN MED SANGSKRIVNING)

Uge 36

Vi skal blande de to tilgange, elektronisk musik og klassisk sangskrivning. Du kan som sangskriver forvente at blive klogere på studieproduktionen som kunstform; som elektronisk musiker kan du forvente at komme til at arbejde med udgangspunkt i det, der er den historiske baggrund for næsten al musik – melodi og tekst. Alle kan forvente at blive udfordret på deres felt og uden tvivl dygtigere som komponister.

LIVE – ELEKTRONIKKEN SOM INSTRUMENT

Uge 37

Hvordan spiller man live med sin computer? Det skal vi øve os på i dette modul. Vi forbereder lyde og loops, sætter knapper på effekter, forbereder vores numre, og øver os. Og øver, og øver, og øver lidt mere, for at få den bedst mulige performance ud af det. Til slut holder vi en koncert for resten af skolen. Det bliver muligvis vores første koncert, men det bliver helt sikkert ikke den sidste.

ANDERLEDES UGE

Uge 38

Fællesuge på tværs af linjer.

MIXING

Uge 39

En uge hvor vi dykker ned i den grundlæggende disciplin at mixe lyd. Hvilke effekter opfylder hvilke formål, hvad betyder de mange parametre der kan skrues på, og hvordan løser jeg eventuelle problemer med at få musikkens mange elementer til at lyde godt sammen? Mixing er på én gang en helt grundlæggende værkstedsdisciplin inden for elektronisk musik, og samtidig et af de mest magtfulde redskaber i den kreative proces, og vi skal omkring både håndværket og kreativiteten.

KLARGØRING TIL STUDIETUR

Uge 40

Engelsholms studietur er en lejlighed til at få indtryk fra scenen på det sted man besøger. Vi bruger ugen på at være så godt forberedt som vi kan på de oplevelser vi skal have.

STUDIETUR

Uge 41

Medbring optagere, og brug dem flittigt.

STUDIETURSOPGAVE

Uge 42

Inden studieturen vil I have fået en opgave, som I er begyndt at løse i Island. Denne uge bruger vi til at fordøje studieturen ved at færdiggøre opgaven.

MINIMALISME

Uge 43

Bliv bekendt med nogle af principperne bag minimalistisk musik: Fra avantgardens horrible provokationer - til organiske, hypnotiske og repetitive mønstre. Teknikkerne og ideerne vi arbejder med, kan anvendes i alle genrer til b.la. trommeprogrammeringer, opbygning af pads, tema- og bassline komposition.

GRAFISK NOTATION

Uge 44

Der findes i den elektroniske musiks historie en lang række eksempler på brugen af grafiske partiturer. Det skal vi også prøve! I denne uge oversætter vi tegninger, krummelurer, symboler og egne streger til musik. Vi arbejder i krydsfeltet mellem det visuelle og det audielle og undersøger, hvad den grafiske notation kan - og ikke kan. Det er ikke nødvendigt at kunne læse noder - men det er en hjælp hvis du kan tegne en giraf. Kunstnere som Aphex Twin, Brian Eno, Karlheinz Stockhausen, Else Marie Pade, John Cage og Morton Feldman, har alle gjort brug af grafisk notation.

SAMPLING

Uge 45

Endnu en uge om virtuelle instrumenter, denne gang med særligt fokus på sampleren. Vi skal arbejde med at lave vores egne instrumenter ud fra lydoptagelser som vi laver på stedet. Det kan være af skolens mange analoge instrumenter, eller af lyde der kommer alle mulige andre steder fra.

FORBEREDELSE TIL PROJEKTUGER

Uge 46

Vi arbejder med hvordan man formulerer et projekt, sætter deadlines, finder et spændende emne. Fra idé-fasen til udførelsen.

PROJEKTUGER

Uge 47-50

Projektugerne er perioden, hvor man arbejder intensivt og i dybde med et selvformuleret projekt. Der er meget brede rammer for, hvad projektet kan handle om: En monstrøs 12 meter høj lydinstallation, et sample-instrument, der aldrig er nogen, der har hørt før, eller en minimalistisk electonica EP. Projektugerne er en unik chance for at komme i dybden med et selvformuleret musikalsk projekt under kyndig vejledning. Den sidste uge af projektperioden vil være rettet mod semesterets afslutningsudstilling, hvor alle linjer præsenterer deres værker.