Menu

FOTOGRAFI -FORÅR 2018

Underviser: Kristian Sæderup

FOTOGRAFI SOM DIGT

Uge 3 og 4

Fotografi er sprog! Med kameraet i hånden kan vi skrive med lys og fortælle om stort og småt; det der er vigtigt lige her og nu; det der omgiver os; det vi holder af; det vi drømmer om.

I de to første uger kaster vi os ud i fri, fotografisk fortælling. Vi skal tale om "det fotografiske jeg", fotografiske metaforer og undersøge, hvad der sker når vi sætter flere fotografier sammen og herved skaber fortælling og poesi.

ANALOGT FOTOGRAFI

Uge 5, 6 og 7

I uge 5, 6 og 7 skal vi arbejde med analogt fotografi. I vil i løbet af de tre uger lære hvordan man fotograferer analogt og blive introduceret til grundlæggende mørkekammerteknik. Vi skal også eksperimentere og undersøge mulighederne for at overføre digitale filer til det analoge mørkekammer og hvordan man kan scanne og redigere negativer og arbejde med dem digitalt.

FOTOBOGEN

Uge 8, 9 og 11

Fotobogen er et spændende, alsidigt og - i dansk sammenhæng - ofte overset medie.

I fotobogen er fotografiet det primære og teksten enten helt udeladt eller sekundær. Det er fotografi som digtsamling eller essay, men også et møde mellem fotografi og bogen i sig selv. Bogens design og materialer, har afgørende betydning for, hvilken betydning fotobogen får som værk.

Vi skal i løbet af de tre uger læse og tale om en masse forskellige fotobøger. Vi skal producere nyt materiale og I skal lære hvordan I selv designer og fremstiller små, håndsyede bøger.

PORTRÆTFOTOGRAFI

Uge 12 og 13

At fotografere et andet menneske er at møde et andet menneske og portrætfotografier indeholder altid rester af virkelige menneskers virkelige møder. Portrætsituationen er derfor altid relevant; den udfordrer og spejler vores måde at være i relation til andre mennesker og er herved i sig selv et selvportræt og en omgang kraftfuld livsgymnastik!  

I uge 12 og 13 skal vi kigge ind i portrætfotografiets store, alsidige historie og afprøve forskellige portrætteknikker. Vi skal bl.a. arbejde med genrene portræt i miljø og studieportræt.   

LANDSKABSFOTOGRAFI

Uge 14, 15 og 16

Rundt om Engelsholm Højskole rejser sig og falder et kulturlandskab med marker, læhegn, ådal og hede. Køerne græsser på engene mens uglen sover i det gamle egetræ. Her er ingen farer, ingen synlig forurening, er det idyl?

Hvordan kan vi beskrive dette landskab med fotografi uden at lave kedelige, klichefyldte postkort? Hvordan kan vi - fotografisk og menneskeligt - forholde os kritisk til det?

STUDIETUR

Uge 17

Turen går til Island.

ISCENESAT FOTOGRAFI

Uge 18, 19 og 20

Fotografi er forankret i det virkelige, hvilket afspejles i vores brug af mediet. I vores private liv bruger vi f.eks. fotografiet til, at holde fast på situationer og mennesker vi holder af. Vi understøtter vores hukommelse med fotografier og vender tilbage til gamle fotografier på samme måde, som vi vender tilbage til private minder.

I det iscenesatte fotografi bliver relationen mellem fotografi og virkelighed imidlertid udfordret direkte. Her er fotografen - som maleren eller instruktøren - skabende og han/hun kan tilrettelægge sin egen virkelighed ved hjælp af lys, digital/analog manipulation, statister, etc.       

I løbet af de tre uger skal vi undersøge selviscenesættelsen og det fotografiske tableau og studere arbejder af Jeff Wall, Gregory Crewdson, Jen Davis, Francesca Woodman m. fl.

IDE/STRATEGI/METODE

Uge 21

I denne uge tager vi stille og roligt hul på projektugerne. Det gør vi ved at tale om og afprøve, hvordan man som fotograf og billedkunstner bearbejder et fotografisk materiale; konceptualiserer, ideudvikler og giver det form for herved, at skabe et færdigt, fotografisk (kunst)værk.

PROJEKTUGER

Uge 22, 23, 24 og 25

De sidste fire uger af semestret arbejder I med et selvstændigt eller fælles kunstprojekt, som I selv definerer. Afslutningsvis kulminerer projektugerne i en stor, fælles udstilling for alle linjer. Udstillingen er et offentligt arrangement.

Afslutningsprojektet er en god øvelse i, hvad det kræver af praktiske og æstetiske overvejelser, at udføre et projekt fra idé til færdigt produkt.